Uued raamatud spetsialistidele

kärdla uudised, kõrgessaare uudised, nõustamine uudised, Teated

Hiiumaa Noorsootöö Keskuse metoodiline raamatukogu on täienenud:

Edgar Krull “Pedagoogilise psühholoogia käsiraamat”

Pedagoogilise psühholoogia käsiraamatu 3. väljaanne on 1. ja 2. väljaande põhjalikult ümbertöötatud ja täiendatud versioon. Käsiraamat pakub olulisimat teavet, mida õpetaja vajab õpilaste arengu ja õppimise ning õppe-kasvatustöö kavandamise ja korraldamise probleemide mõistmiseks. Raamatu teemaarendus hõlmab õpilaste arenguprobleemide ja isiksuseomaduste, olulisemate õpiteooriate ja nende rakenduste, õppe-kasvatustöö kavandamise ja elluviimise ning erivajadustega õpilastega töötamise põhimõtteid eraldi peatükina. Õppe-kasvatustöö kavandamist ja elluviimist on käsitletud õppe-kasvatustöö eesmärgistamise, planeerimise, meetodite valiku, õpioskuste ja õpimotivatsiooni kujundamise, distsipliini kindlustamise ning õpitulemuste väljaselgitamise ja hindamise probleemide analüüsi ning lahenduste otsingutena. Pedagoogiliste probleemide süstemaatiline, terviklik ja teaduskirjandusele toetuv käsitlus ühelt poolt ning teksti liigendus alajaotusteks, detailne sisukord ja aineregister teiselt poolt võimaldavad kasutada teost nii õpikuna kui ka käsiraamatuna õpetajatöös üleskerkivate probleemide mõistmiseks ja lahendamiseks.

Elaine N. Aron “Ülitundlik laps. Kuidas olla oma lastele abiks maailmas, mis kipub neist üle sõitma.”

Mõiste „ülitundlik inimene“ (ingl highly sensitive person) võttis kasutusele doktor Elaine N. Aron. Ülitundlikena sünnib kuni 20 protsenti kõigist inimestest. Selles raamatus keskendub Aron ülitundlikele lastele, kes kogevad kasvades ainulaadseid katsumusi.
Autor kasutab oma psühhoterapeudina töötatud aastate jooksul omandatud kogemusi ja algupärase, laste temperamendile keskenduva uurimistöö tulemusi. Ülitundlikud lapsed on juba sündides kaalutlevad, terava nüansitajuga ja kergesti ummikusse sattuvad. Nende omaduste tõttu võivad neist kujuneda nutikad, kohusetundlikud ja loomingulised, või siis valede kasvatusvõtete ja ebasoodsa koolikeskkonna mõjul hoopis ebaharilikult ujedad või teatraalsed lapsed. Vanemaid ja õpetajaid, kes nende käitumise põhjuseid mõistaksid, on vähe ja seega sildistatakse ülitundlikke lapsi sageli alusetult kas liiga vaoshoitud, kartlikeks, pirtsakateks või koguni probleemseteks lasteks (ning teatud puhkudel saavad nad isegi aktiivsus- ja tähelepanuhäire valediagnoosi). Ülitundlikel lastel, keda kasvatatakse mõistvalt ja hoolivalt, pole probleeme sugugi rohkem kui mittetundlikel lastel ning neist võivad saada õnnelikud, terved ja hästi kohanenud täiskasvanud.
Sellest raamatust leiavad lapsevanemad kasulikke teste ja olukorrakirjeldusi, mis aitavad neil oma ülitundlikku last paremini mõista, ning põhjalikke soovitusi, mis aitavad neil toime tulla ülitundliku lapse kasvatamisega kaasnevate katsumustega.
„Ülitundlik laps“ annab ülevaate erinevate vanuserühmade vajadustest, alustades vastsündinutega ja lõpetades teismelistega. Tegemist on südamliku ja asjakohase teabega, millest on abi lapsevanematel, õpetajatel ja ülitundlikel lastel nende elus. (Apollo)

Anu Sööt “Loovmäng”

Valik mänge ja tegevusi igale vanusele
Raamatusse on koondatud 99 nime-, usaldus-, rüselemis-, koostöö-, julguse proovilepanemise-, jooksu-, kulli-, püüdmis-, tähelepanu-, keskendumis-, nutikuse, mõtte-, äraarvamis-, heli- ja rütmimängu.
Loovus tähendab lahenduse leidmist uues, tundmatus, mittestandardses olukorras. Pannes kokku loovuse ja mängu, saame loovmängu, mis võiks tähendada osalejate vabal tahtel toimuvat tegevust – mängu ning lahenduse leidmist uues, tundmatus olukorras. Mänguolukorrad on alati uued ja peegeldavad reaalset elu.
Miks peaksime mängima loovmängu? Et ennast ja teisi tundma õppida, õppida tundma oma seesmisi ja välimisi piire, õppida suhtlema teiste, meist erinevate inimestega, õppida tundma ümbritsevat. Kes mängu kaasahaaravust ja spontaansust on tundnud, mõistab, et mänguolukorras toimuvad need protsessid vahetult ja varjamatult, justkui „mängeldes”. (Rahva Raamat)

Ross W. Green “Plahvatusohtlik laps. Kuidas mõista ja kasvatada kergesti ärrituvaid ja pidevalt jonnivaid lapsi.”

Karjumine, sõimamine, nutmine, löömine, peksmine, sülitamine ja hammustamine – need on vaid mõned käitumisraskustest, mis ilmnevad lastel, kes ei suuda vastata meie ootustele. Allumatute ning kergesti ärrituvate laste käitumine ajab lapsevanemad sageli pingesse, vihaseks ja segadusse ning ärgitab neid meeleheitlikult vastuseid otsima. Käesoleva raamatu abil aitab dr Ross Greene sul mõista, miks ja millal su laps niimoodi käitub ning kuidas sellega ilma karistamise ja tülitsemiseta edukalt ja inimlikult hakkama saada. Dr Greene’i praktiliste ja asjatundlike nõuannete toel lood oma lapsega uue sideme, mis põhineb suhtlusel ja vastastikusel lugupidamisel. (Apollo)

Kaarel Veskis “Autismi olemus. Neuroloogilise mitmekesisuse kaitseks.”

Kaarel Veskis on õppinud Tartu ülikoolis kirjandust, keeleteadust ja arvutilingvistikat ning töötanud sealsamas ülikoolis aastaid keeletehnoloogia spetsialistina, hetkel töötab Eesti Kirjandusmuuseumis. Tema vabatahtlik töö Eesti Aspergerite Ühingus on viimase paari aasta jooksul hõlmanud autismist ja Aspergeri sündroomist kirjutamist ja rääkimist, aspidest täiskasvanutele tugigruppide korraldamist ning lisaks ka autistidega oma töös kokku puutuvate täiskasvanute ja autistidest lastega vanemate nõustamist nii päriselus kui mitmesuguste elektrooniliste kanalite (foorumid, sotsiaalmeedia, Skype) kaudu. (Pilgrim)

Danielle Graf ja Katja Seide “Väikesed kuradikesed. Rahulikke mooduseid trotsiaegadest ülesaamiseks.”

Laps keeldub magama minemast, viskab selili ja karjub, kui poest kommi ei osteta või saab närvivapustuse, sest söömiseks võetud küpsis läks pooleks? Tuleb tuttav ette? Saksamaa armastatuima lapsevanemate blogi autorid annavad nõu, kuidas säilitada enda närve ja rahustada samas ka last. „Jonnivanus“ on laste kasvatamise juures esimene tõeline väljakutse. Väikesest päikesest saab ühtäkki asju loopiv kuradike, kes viib vanemad ahastuse äärele. Raamatu autorid julgustavad valima klassikalise karmi kasvatuse asemel alternatiivseid lähenemisi. Nad selgitavad, mis toimub jonnifaasis oleva lapse peas ja miks peaksid vanemad seda faasi aktiivselt vastu võtma mitte alla suruma. (Pegasus)

Elkhonon Goldberg “Loovus. Inimaju uuenduste ajastul.”

Mis asi on loovus? Millised ajuprotsessid suunavad seda ja mis on olnud loovuse roll inimese arengus? Kuidas mõjutab kultuur inimese loovust? Tunnustatud neuroteadlase Elkhonon Goldbergi raamat arutleb erinevate teadusavastuste, ajalooliste ning kultuuriliste viidete abil nende intrigeerivate küsimuste üle laiemale lugejaskonnale mõeldud raamatus. (Rahva Raamat)

Erik Larsen “Miljööteraapia laste ja noortega.”

Laste ja noorte eraldamist ja abiasutusse paigutamist peetakse sageli halvaks lahenduseks. Ümberpaigutus ei pruugigi alati olla parim valik, sest selle õnnestumine oleneb mitmest asjaolust ja eriti asutuse töö korraldusest. Miljööteraapiline asutus tagab toetava ja soodsa keskkonna, mis võimaldab alustada puhtalt lehelt.
Raamatu teoreetiline alus on psühhodünaamiline-psühhoanalüütiline arengupsühholoogia ja avatud süsteemide teooria. Raamatu üks põhiteemasid on, kuidas võimaldada positiivset arengut.
Selles raamatus kasutatakse verbi „ravima“, kuid miljööteraapia kontekstis on sel tavapärasest mõnevõrra erinev sisu. Silmas peetakse selliseid ümberkorraldusi keskkonnas, mis võimaldaksid lastel ja noortel muutuda ning areneda, mitte tabletiravi. Miljööteraapia lähtub seisukohast, et kellelgi ei ole võimalik teist inimest terveks teha. Muutuda ja areneda on võimalik ainult iseendal. (Apollo)

Aaro Toomela “Minu Ise areng: inimlapsest Inimeseks”

Autor Aaro Toomela ütleb: “See on raamat inimlapse Minu Ise ehk psüühika arengust. Autorile omaselt osutub näiliselt lihtne lähemal uurimisel mitmekülgseks ja keeruliseks. Arengu mõistmiseks peab näiteks aru saama, mida pidada psüühikaks ja kas inimestel on see kuidagi eriline. Need ja hulk teisi psüühikasse puutuvaid küsimusi ning vastused ei mahtunud ühte raamatusse. Seetõttu on osa selle raamatu mõistmiseks vajalikku kirjas juba minu eelmises raamatus “Kultuur, kõne ja Minu Ise”. Käeolevas raamatus aga saame teada, mis on areng ja mida tähendab arengustaadium. Näeme, mismoodi lapse areng staadiumidesse järjestub. Ajustki on juttu. Teooria järel uurime enam kui tuhandet uuringutulemust ja võime raamatu lõpuks rahuneda – teooria sobib andmetega ja andmed sobivad teooriaga.
Võimalikul lugejal tasub nüüd küsida – Ja mis siis? Siis on see, et raamatu läbilugemise järel olete enda kohta palju asju teada saanud. Sest see raamat on igast Inimesest, kes inimlapsest just selliseks on arenenud, nagu ta praegu on – see raamat on igast selle lugejast.” (Rahva Raamat)

Nicky Hayes “Sotsiaalpsühholoogia alused”

Raamat annab ülevaate sotsiaalpsühholoogia põhiprobleemidest ja -teemadest. Siin on ühendatud sotsiaalpsühholoogia traditsiooniline materjal, nagu kohanemine, hoiakud ja eelarvamused viimastel aastakümnetel esilekerkinud uute vaadetega sotsiaalsele elule. Lisaks leiab lugeja siit ka rea teemasid ja probleeme, mis on üles tõusnud üsna hiljuti. (Apollo)

Lindsey Joiner “Kunstiteraapilised tegevused lastele ja noortele.”

Laste ja noorte nõustamisel ning õpetamisel on väga oluline loovus ja kunstiline eneseväljendus – kunst aitab omandatud teadmisi paremini mõista ning ellu rakendada. Raamatust leiab üle 90 tegevuse, mis aitavad: arendada loovust, eneseväljendust, sallivust, vastutust, optimistlikke mõttemustreid; õpetada sotsiaalseid, toimetuleku- ja suhtlusoskusi; hoida kontrolli all viha ja ärevust ning osata lahendada konflikte ja seada eesmärke. Paljundatavad töölehed võimaldavad tegevusi kiiresti ja vähese ajakuluga ette valmistada ning läbi viia. Kõik tegevused sobivad nii individuaalseks nõustamiseks kui ka grupitööks. (Apollo)

Raamatukogust saab endale sobivaks perioodiks laenutada raamatuid. Astuge läbi!